Dieta wegańska, zwana także dietą roślinną różni się nieco od szerzej popularnego wegetarianizmu. Wegetarianizm zakłada rezygnację z jedzenia mięsa, jednak nie odrzuca produktów odzwierzęcych. Polega zatem na eliminacji z diety mięsa wołowego, kurczaka, czy ryb, jednocześnie dopuszczając możliwość jedzenia jaj, serów oraz picia mleka. Weganizm oprócz zasad wegetarianizmu dodaje jednak kolejne, czyli całkowitą rezygnację z produktów odzwierzęcych. Weganie nie piją zatem tradycyjnego mleka krowiego, nie jedzą żółtego sera, a także jajecznicy na śniadanie. Oczywiście jak każda dieta, weganizm ma swoje wady i zalety, jednak warto zaznaczyć że jest to także pewien sposób na życie, ideologia, a nie tylko jadłospis. Wegan cechuje nieustanna walka o prawa zwierząt, poprawa ich bytu, czy zaprzestanie hodowli. Angażują się oni także w różnego rodzaju akcje przeciw testowaniu kosmetyków na zwierzętach. Stąd też weganizm to nie tylko sposób jedzenia, ale też świadomy wybór, na przykład produktów kosmetycznych. Jakie są zatem zalety diety roślinnej? Przede wszystkim całkowita rezygnacja z produktów zwierzęcych, zatem oddanie im pełni praw do życia.

Zalety i wady diety roślinnej

Dieta roślinna o przede wszystkim dieta, która jest zdrowa. Jej podstawę stanowią bowiem owoce, warzywa, produkty zbożowe, rośliny strączkowe oraz orzechy. Każda z tych grup bogata jest w wiele cennych składników odżywczych, a przy tym produkty te są stosunkowo niskokaloryczne. Warzywa i owoce dostarczają nam cennych witamin i minerałów oraz wzmacniają odporność. Dieta roślinna wpływa korzystnie na zdrowie, ponieważ osoby ją stosujące rzadziej chorują na nowotwory, czy choroby układu krwionośnego. Oczywiście, dieta roślinna ma także swoje wady. Jedną z najpoważniejszych jest niedobór niektórych składników odżywczych, pośród których najczęściej wskazuje się na białko, żelazo i witaminę D. Jako że obecne są one właśnie w produktach odzwierzęcych, niekiedy trudno je przyswoić w odpowiedniej ilości pod inną postacią. Dodatkowo, weganizm wymaga od konkretnej osoby dużej wiedzy na temat zdrowego odżywiania. Dieta roślinna powinna zostać dobrze zaplanowana, aby nie brakowało w niej potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania składników odżywczych.